maandag 20 december 2010

(W)interval


Echte kracht krijg je als rijder niet zozeer door de vele kilometers, maar vooral door die kilometers op verschillende inspanningsniveaus te volbrengen. Intervaltraining dus. Althans, zo heb ik dat geleerd bij het hardlopen en ik neem aan dat het ook geldt voor fietsen.
Het is dus goed om eens in de zoveel kilometers er eens even flink aan te sleuren en je hartslag zo ver omhoog te jagen dat je het 'effe niet meer trekt'. Daarna mag je dan even uithijgen en je lijf - mooi systeem - zorgt voor de supercompensatie. Hetgeen een andere omschrijving is van een lijf dat denkt "Sodeju, dat laat ik niet weer gebeuren, ik ga zorgen dat ik hier de volgende keer klaar voor ben".

In dit kader blijkt diepe sneeuw een mooie ondergrond voor intervaltraining. Een beetje profiel op de banden is wel zo handig, maar verder geldt, des te dieper des te hoger de hartslag.

Let it snow!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten